Addo, Port elizabeth and St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Justine Halderen - WaarBenJij.nu Addo, Port elizabeth and St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Justine Halderen - WaarBenJij.nu

Addo, Port elizabeth and St. Lucia

Blijf op de hoogte en volg Justine

07 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Maandag 2 oktober! Optijd opgestaan en nog heel even van het geweldige uitzicht genoten! Daarna stond ons weer een tochtje van een paar uur te wachten richting Addo elephant national park en onze lodge voor 1 nacht: Riverfront lodge.
We moesten eerst door richting Port elizabeth rijden om dan vervolgens langs een township en een afgelegen stuk richting Addo te gaan, 'soepel' weggetje met een bord die zegt let op voor car hijacking NICE... gelukkig hadden we Addo snel gevonden en toen nog opzoek naar de lodge die een beetje slecht aangegeven achter een tankstation lag. Nadat we de spullen hadden weggezet zijn we eigenlijk gelijk doorgegaan naar Addo Elephant NP. Je mag hier op bepaalde stukken gewoon lekker zelf met de auto rondrijden en met 35 graden buiten was dit meer dan lekker in de airco! Onze eerste Game drive en het was meer dan een succes! We hebben bijna heel Addo gezien en hebben letterlijk met onze auto tussen de olifanten gestaan Echt geweldig! Daarnaast ook nog zebra's en buffels gezien en nog meer dieren en wat een prachtige omgeving, naar mijn mening zeker de moeite waard!
Omdat we eindigden bij een andere uitgang dan de ingang moesten we buitenom nog een half uurtje terug rijden naar de lodge op een zand en stenen weg.... dat ging letterlijk van linksss naar rechtsss en weer naar linkss, maar onze toet heeft het zonder lekke banden doorstaan gelukkig!
Die avond hebben we gezond gegeten in het restaurant van de lodge met groenten uit eigen tuin en nick kon weer een volgend dier van zijn eetlijstje afstrepen biefstuk van Kudu en springbok Carpaccio. Ook nu was hij weer fan!
De volgende ochtend hebben we een beetje uitgeslapen en zijn we terug naar Port elizabeth gegaan. We vlogen hier de volgende ochtend vandaan naar Durban dus om de dag een beetje te vullen zijn we even naar het winkelcentrum geweest en hebben we de auto laten wassen want deze moest om 16 uur ingeleverd worden. Alvast in ons hotel ingecheckt wat echt op 3 min afstand van het vliegveld lag en de auto verhuur service ideaal. Gelukkig ging de afhandeling snel en zijn we derest van de avond in het hotel gebleven t was heel basic maar we moesten gewoon iets hebben wat dichtbij het vliegveld was want onze vlucht ging om 07.50 uur in de ochtend...
Woensdag 4 oktober: de wekker ging om 05.15 uur al en om 5 over 6 stonden we op het vliegveld! Alles ging super snel en hebben daar even ontbeten. De vlicht met South african airlines vertrok zelfs 5 minuten eerder dan gepland. Een klein vliegtuig wat plaats biedt aan 48 personen. Het was een korte vlucht van 1.15 uur naar Durban. Daar aangekomen de nieuwe auto opgehaald een Ford eco sport! Leum ding fel blauw en sportief, tenminste dat hoort hij te zijn maar heeft redelijk moeite met de heuveltjes en even inhalen haha maar ze doet het goed en je zit wat hoger!
We zijn gelijk doorgereden naar de snakefarm van Phezulu game lodge. We waren nog geen 5 minuten binnen en ik kreeg al een baby alligator in m'n handen geduwd haha okee! We kregen een rondleiding van een vriendelijke jongeman met wel wat humor. Ze hadden een hoop krokodillen en slangen en nog wat schildpadden, geinig en klein maar we gingen vooral voor de slangen. Liever dat ik ze zo zie dan dat ze ineens in m'n kamer zitten!
Op het einde mochten we dan ook een boa constrictor vasthouden en ik vond dat helemaal niks, stond met tranen in m'n ogen getver!
Bij keurboomstrand een paar dagen ervoor waren we trouwens nog een slang tijdens het rijden tegengekomen nick had m gelukkig net niet geraakt maar nu kwam de bevestiging dat het toch een adder was die we hadden gezien.
Daar even gauw wat gegeten en toen 3 uur in de auto richting St. Lucia onze bestemming voor de aankomende 2 nachten. Ik moet zeggen dat ik de temperatuur en omgeving hier mooier en aangenamer vind dan voor de vlucht. St. Lucia is een klein stadje wat eigenlijk als hoofd wijk 1 straat heeft. Het is afgesloten en beveiligd en je kan hier 's avonds dan ook gewoon over straat lopen, het grootste gevaar wat hier is zijn de hippo's die 's avonds uit de rivier komen en de straat op gaan.
Aangekomen bij deze schattige lodge: Kingfisher lodge (waar ik later achterkwam dat dit een vogel in dit gebied is) ingecheckt en eigenlijk gelijk het centrum ingegaan bepakt met zaklamp en al. Zijn we een hapje gaan eten bij Reef&dune.
We waren optijd terug bij de lodge omdat de eigenaresse had gezegd dat er vaak tussen 7 en 8 een nijlpaard de rivier uit komt en via hun tuin naar de andere kant gaat, dus zaten we klaar tussen de insecten, mega krekels en torren maar geen hippo gezien... die nacht was voor mij wat minder helaas een flinke voedselvergiftiging opgelopen en de halve nacht boven de pot gehangen. We hadden een hele planning met lekker lunchen en een boottocht voor de volgende dag, maar we hebben ons even rustig gehouden omdat ik wel graag de boottocht wilde doen over de rivier. 1 ding heb ik wel geleerd het maakt voor mij niet uit wat voor medicijn ik neem het werkt toch wel, ik had ipv een medicijn tegen misselijkheid een pil gepakt van nick z'n hooikoorts medicijnen haha oeps... maar na een paar uur extra slaap voelde ik me goed genoeg voor de boottocht en dit was het zeker waard! We hebben ongeveer 30 nijlpaarden gezien! Daarna hebben we nog een hapje gegeten bij Ocean basket, had ik dit restaurant de dag ervoor maar gezien! Allemaal sushi, maar voor nu even niet verstandig... dus even een simpele maar lekkere maaltijd.
Daarna zijn we nog even op hippopad gegaan in het dorp maar we konden ze niet ontdekken, wel ineens een hert ik schrok me kapot! Ik scheen rond met onze zaklamp en zag ineens 2 lichtgevende ogen die ons aanstaarde... dan schrik je wel even hoor maar ze liep gewoon rustig door haha prachtig!
De volgende dagen bewaar ik even voor het volgende verhaal!

• 08 Oktober 2017 - 16:27

Karin Van Tilburg:

Kan niet wachten op het vervolg van jullie mooie reis. Veel plezier nog en klim maar snel weer in de "pen"