Kruger, Panorama route en Nelspruit - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Justine Halderen - WaarBenJij.nu Kruger, Panorama route en Nelspruit - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Justine Halderen - WaarBenJij.nu

Kruger, Panorama route en Nelspruit

Blijf op de hoogte en volg Justine

17 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Woensdag 11 oktober: volgensmij waren we om half 7 al wakker en zijn maar gelijk uit bed gegaan. Het was een hele winderige nacht ik was echt een paar keer bang dat de tent er vandoor zou gaan haha.. we zijn eerst richting Elephants gereden voor een ontbijtje maar ook hier geen elektriciteit en na een kwartier wachten besloten we om maar door te rijden naar Satara hopende dat het hier beter was.
We hebben er uit eindelijk bijna 2.5 uur over een stukje van een uur gedaan want er kroop ineens een luipaard over de weg! In sluiphouding met impala's aan de andere kant van de weg! Zouden we dan live getuige zijn van een kill? Zo mooi om te zien de giraffen liepen der gewoon voorbij kijkend naar de grond maar gaven geen kick om de andere dieren te waarschuwen en toen sloop ze achter een bergje. We hebben daar met nog 15 auto's 1.5 uur zitten wachten maar toen zelfs de kleinste impala langs haar liep en ze niet aanviel zijn we doorgereden. Ik denk dat ze gewoon lekker lag te slapen achter die berg!
Vervolgens hebben we snel bij Satara geluncht maar ook niet aan te raden helaas. Toen zijn we via de hoofdweg doorgereden naar Orpen rest camp. Dit kamp zit gevestigd aan de rand van Kruger met ook wel een mooie omgeving er om heen. Die avond zijn we voor de laatste keer op sunset drive geweest en ik vond hem best geslaagd! Eindelijk een groep hyena's zelfs met kleintjes! En nog 2 maal een luipaard! Normaal zijn ze best lastig te vinden maar wij hebben er in 4 dagen tijd 5 gezien! Helaas nogsteeds geen leeuwen hier.. Daarna hebben we lekker zelf pasta gekookt en lagen we rond 9 uur heerlijk knock out!
Donderdag 12 oktober: dagdag Kruger!
Om de een of andere reden voelt dit een beetje als einde vakantie. Kruger was toch wel iets waar je super naar uit keek de hele vakantie. Maar we vonden Addo en Hlane NP ook super!
Vandaag is het tijd voor de Panorama route iets waar ik zelf ook wel heel benieuwd naar ben want ik hou zo van mooie omgevingen!
We zijn eerst naar Blyde river canyon gereden ongeveer het start punt alleen niet heel intressant. Daarna zijn we doorgereden naar the three rondavels, leuke weg er naartoe door de bergen en wat een prachtig uitzicht door de bergen heen! We zijn daarna nog gestopt bij Bourkes luck potholes. Overal betaal je entree en overal staan kraampjes met spulletjes te koop. Vervolgens hebben we ons eerst ingecheckt bij Thaba Tsweni guest lodge vlakbij de Berlin falls. Mooie lodge met keuken en een openhaard lekker hoor!
Daarna zijn we doorgereden naar de Berlin falls zelf, Lisbon falls en Gods window & rainforest. Prachtig mooi groen uitzicht, met een kort pittig warm tochtje naar boven en dan sta je ineens in een regenwoud heel apart!
Vervolgens zijn we doorgereden naar Graskop een klein dorpje vlakbij onze slaapplaats met een hoop kunstwinkeltjes en een paar restaurants waar we lekker echt Afrikaans hebben gegeten bij Gods window restaurant.
We moesten vooraf zelfs onze handen wassen want dat hoort hier Mooi toch!
'S avonds hebben we lekker een avondje in de lodge doorgebracht voor de openhaard om alvast in de winterstemming te komen haha.
De volgende morgen waren we om 8 uur alweer op pad maar het was zo mistig dat we nog net de weg konden zien. En dus zijn we eerst lekker pannekoeken wezen eten in Graskop om met een volle buik op weg te gaan. Daarna zijn we eigenlijk gewoon doorgereden via Sabie naar Nelspruit onze laatste bestemming en overnachting in een super 5 sterren hotel genaamd Lorries call guest house, met een goed restaurant ernaast en een spa! Jullie kunnen het al raden wij hebben lekker een massage gehaald en ik nog een pedicure. We hadden een super mooie ruime kamer met groot bad en uitzicht over de stad. 'Smiddags hebben we eerst geluncht bij het restaurant en 's avonds zijn we er nogmaals voor het diner geweest. Nog 1 laatste dag genieten van een super heerlijke vakantie.
De volgende dag hadden we nog 1 laatste lange tocht richting Johannesburg en vlogen we om 19 uur richting Dubai.
De laatste keer dat ik een verhaaltje schrijf en weer veilig en wel met zoveel herinneringen en momenten op Nederlandse bodem ben.

Wel willen we vanuit onze ervaringen nog wat leuke tips en weetjes meegeven:
1. Ze rijden hier links en halen rechts in. Mocht je ooit iemand moeten inhalen en deze persoon geeft je daar de ruimte voor (op de vluchtstrook rijden) knipper dan eerst naar rechts dan als je terug rijd weer naar links en bedank ze door 2x je gevaren licht te laten knipperen!
2. Kom je op een kruispunt met stoplichten en je moet naar rechts, en er staat alleen een stoplicht voor rechtdoor. Wacht rustig tot je kan want de tegenovergestelde richting rijd ook gewoon. (Dit is niet bij elk kruispunt)
3. Neem ons mee op reis dan krijg je gegarandeerd een luipaard te zien! (5x in 4 dagen)
4. Kijk niet raar op als je het volgende langs de snelweg tegenkomt (erop): koeien, geiten, ezels, wandelaars en fietsers (ook op de snelweg)
5. Heb je geen tijd om boodschappen te doen geen nood. Ze verkopen alles langs de weg.
6. Niet alle vrouwenwc's hebben een slot, zit hij dicht zit er waarschijnlijk iemand op, staat hij open dan mag je hem gebruiken.
7. Word je uitgenodigd voor een Afrikaanse braai (bbq) ga hier dan zeker in mee!
8. Niet alle mensen hebben het even breed dus geven ze goede service tip ze daar dan ook voor, die glimlachen vergeet je nooit meer!

Oftewel een prachtig mooie reis en nu weer back to reality!