Cape town and Somerset west (Stellenbosch) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Justine Halderen - WaarBenJij.nu Cape town and Somerset west (Stellenbosch) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Justine Halderen - WaarBenJij.nu

Cape town and Somerset west (Stellenbosch)

Door: Justine

Blijf op de hoogte en volg Justine

26 September 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op zaterdag 23 september kwamen we na een lange vlucht vanaf Zaventum via Dubai aan in Kaapstad. Na een uur in de rij bij voor de douane te hebben gestaan mochten we zonder controle maar met een stempel door! Vervolgens snel door de auto ophalen voor het avontuur kon beginnen. Daar kwam de eerste drempel:links rijden! Gelukkig had nick het snel door en na wat nieuwe verkeersregels erbij gingen we naar het gezellige Kaapstad. Helaas waren onze eerste ervaringen niet gelijk de beste... we zaten in een niet zo'n al te veilige wijk van kaapstad waar dan ook werd aangeraden om s'avonds niet meer samen over straat te gaan. Dus zorgden we gewoon dat we voor het donker thuis waren! We verbleven in appartementen complex four seasons @ the square opzich mooi en schoon alleen de parkeergarage en balie zaten een hoek van het appartement af...
Dag 2 zijn we gelijk vroeg op pad gegaan na 11 uur slapen richting v&a waterfront dwars door het centrum. Onderweg lekker een kopje koffie gehaald en de omgeving een beetje verkend, maar je merkt het verschil tussen arm en rijk heel goed, overal liggen zwervers en word je aangesproken en bekeken. Niet altijd even fijn, maargoed Kaapstad heeft ook zn mooie kanten. Na wat boodschappen gehaald te hebben zijn we met de auto richting de tafelberg gestaan, man wat is dat hoog! We waren halverwege en toen kwamen we de wachtrij voor de gondels al tegen wat nog zeker 3 uur duurde. Dus besloten we door te rijden naar het zuiden van Kaapstad, met als eerste stop Boulders beach oftewel PINQUINS!!! Meer dan 1000den pinquins zo leuk!! Daarna zijn we doorgereden naar het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika: Kaap de goede hoop wat gelegen was in een national park met dezelfde naam. Mooie omgeving waar je elke 500m een bordej tegenkomt met pas op bavianen en jawel we hebben er 1 gespot! En 2 struisvogels die ineens de weg over staken! Dus de eerste hebben we al gespot op dag 2! Die avond waren we niet meer vooruit te krijgen dus lagen we wederom vroeg op bed met een filmpje! Zondag moesten we om 11 uur bij de boot zijn om richting Robbeneiland te varen. De gevangenis van Nelson Mandela! Na 45 min varen kwamen we aan en kregen we eerst een tour over het eiland zo kreeg je toch wat meer inzicht over de geschiedenis van afrika en vooral wat de mensen daar meemaakten. We kregen een rondleiding van een oud gevangene die daar vast had gezeten voor wat ze toen terrorisme noemden. Hele vriendelijke man die het op een mooie met een afrikaans tintje vertelde. De tour eindige in de gevangenis want het eiland bied meer dan alleen de gevangenis wat wij wel een beetje dachten en hebben ook de cel van Nelson Mandela gezien. Hierna moesten we teruglopen naar de boten en toen kwam er een pittige tocht terug. De golven waren best hoog, nick had het helemaal naar z'n zin, ik moest me goed focussen niet zeeziek te worden maar ik heb het met een volle buik gered!! Daarna hebben we heerlijk geluncht bij Mug&bean en zijn we nog even richting het stadion en door Victoria wharf shopping center gewandeld. Om vervolgens weer snel richting het appartement te lopen... zonde dat het af en toe zo moet. Het is een mooie stad met een randje!
Dag 4 Tata cape town! Op naar Somerset west omgeving Stellenbosch, oftewel wijngaarden en proeverijen!
Na dat we onze spullen alvast kwijt konden bij ons logeeradres van 1 nacht bij Somerset villa guesthouse zijn we opgehaald door de eerste Ubertaxi om naar de eerste wijngaard te gaan. Onze eerste stop: Vergelegen. Een mooi en groot gebied waar we even rondgewandeld hebben en wat geschiedenis hebben meegekregen. Bizar hoeveel Nederlandse invloeden je hier nog terug vindt. We zijn gestart met een proeverij van 4 wijnen 1 sauvignon, 2 rode wijnen en een dessertwijn. Rood niet echt mijn ding, Nick was blij eindelijk lekkere rode wijn weer te drinken en heeft dan ook 2 extra glazen geproefd!
Na de proeverij hebben we echt heerlijk geluncht op hun terrein bij the stables en toen met een volle maag met de volgende uberchauffeur vertrokken naar de volgende locatie: Vergenoegd.
Hier eenmaal aangekomen de chauffeur betaald en zijn we naar binnen gegaan. We hadden vernomen dat hier 100en ganzen de wijnvelden werden ingelaten en dat dit een feest opzich was. Nou een plaatje was het zeker. Ze volgen elkaar zo naar de velden toe prachtig om te zien!
Hierna weer een nieuwe ubertaxi besteld alleen wat bleek de chauffeur van de rit ervoor had aangegeven dat we hadden geannuleerd en of we dus nog even 25 rand extra wilden betalen aan de volgende chauffeur... dat terwijl we die 2de chauffeur gewoon 160 rand hadden betaald incl 20 rand tip! Nou is t nogsteeds echt totaal geen geld want 15 rand is 1 euro maar het gaat om het idee dat we dus werden opgelicht en die man t waarschijnlijk gewoon in zn eigen zak had gestopt. De laatste chauffeur gaf dan ook aan dat ze niet allemaal jofel zijn en dat we gewoon Uber moesten mailen dan kwam het wel goed. Jammer want nu hadden we met 2 chauffeurs een goede ervaring en zie je toch dat je het allemaal moet controleren door 1 man... maargoed! Vanavond zijn wel lekker in de guesthouse gebleven en is een koude avond! Op naar de volgende stad morgen: Hermanus!

• 28 September 2017 - 21:30

Marjon :

Waar blijft het vervolg???

• 29 September 2017 - 17:02

Nelleke:

Hoi Jus en Nick wat een leuk verslag zo te lezen zien jullie heel veel leuke dingen ik wacht op het volgende verslag nog heel veel plezier